Kas sa Kaevu Tiinat tead?

 

Ei tea. Pole kuulnud!

Temast rƤƤkida vƵib nii mƵndagi head,

aga peale selle on tal ka vƤikesed vead.

Kus ta iganes satub, on paratamatus,

et ta kõik seal rütmiliselt liikuma seab!

 

Nii tuntud laulusƵnu veidi sƤttides algab lugu Hiiuma noorest tantsuƵpetajast.

Tema nimi on Tiina Kaev. Ta on 30 aastane. Tal on masinate hingeelu tundev isa, koduperenaisest ema, vend, kellelt raske haigus on rƶƶvinud vƵime iseseisvalt liikuda ja kƵnelda, tehnilise taibuga mees Jass, ā€œrā€ tƤhte tagaajav 4,5 aastne poeg Jander-Eric ja toimekas pisipreili, 2,5 aastane Jandra-Lisett. Lapsena ei tahtnud ta baleriiniks saada, vaid hoopis lauljaks. Teda kutsus lava ja kƵik sellega seonduv. Ta on isegi televisioonis laulmas kƤinud! 3 aastaselt lƤks tantsima tolleaegsesse KEK-i lasteansamblisse Punamütsike ja jƤi sinna kuni 19 aastaseks saamiseni. ƕpetajaks Hedi Maar. 1993 lƵpetas KƤrdla Muusikakooli akordioni erialal. 1994.a. sai temast ingel – Hiiu Ingel. Ilus, tark ja tubli Hiiu neiu. Sel ajal antud intevjuudest tuli vƤlja, et edasiƵppimise mƵtted olid seotud Ƶigusteaduskonnaga vƵi sotsioloogiaga.Viimast soovi Tiina ise tƤna enam ei mƤletagi. Pedasse tantsuerialale Ƶppima sattus tƤiesti juhuslikult. Ei teadnud üldse, et selline vƵimalus olemas on (aga teadis , et on olemas Mait Agu). SeepƤrast oli esimene eelistus hoopis saksa filoloogia. Teist eelistust otsides leidis ukse, millel kultuuriteaduskonna info peal. Kuna selle teaduskonna katsed ja eksamid olid varem kui saksa filoloogia omad, siis nii lƤkski. Tallinna Pedagoogilise Ülikooli on lƵpetanud lausa kaks korda. 2000.a. tantsujuhina ja 2001.a. tantsupedagoogina.Viimased neli aastat on olnud Hiiumaal, millest kolm tegutsenud tantsuƵpetajana. Hobi ja tƶƶ meeldivalt ühes! 2007.a. oli Aasta Ema kandidaat. Unistab reisidest Kreekasse ja Jaapanisse…

TƤna on tal ühes rütmis astuma panna 280+52 tantsujalakest ehk 140 last ja 26 tƤiskasvanut. Mitmed erinevad stiilid. Seljataga suurepƤrane aasta. Koolitantsu finaali pƤƤsemine, Suur Kevadkontsert 188 tantsujalaga, Hiiumaa Lastefestivali liikumispƤeva korraldamine ja lƤbiviimine, esimest korda Ƶpetajana tantsupeol, koostƶƶprojekt tantsuansambel SƵlekesega ja Uute Tantsude Konkursil osalemine… Igal nƤdalal tuleb anda 16 reaalset tantsutundi + tantsude tegemine + kostüümide otsimine + esinemised. Sellest viimasest matemaatilisest tehtest Tiinaga rƤƤgimegi.

Tantsutund.Ā See on hetk, kus Ƶpetaja on oma ettevalmistatud materjaliga Ƶpilase ees…

Oled sa kuri Ƶpetaja?

Ei ole. Aga nƵudlik. Ma olen kannatlik kui lapsel lƤheb aega materjali omandamisega. Aga ma ei salli kui ta tunnis tƤhele ei pane vƵi lausa tundi segab. Siis tuleb tal asja üle jƤrele mƵelda. On olnud ka üks juhus, kus laps ei saanud esinema mitte sellepƤrast, et tants selge polnud, vaid tunnis mitterahuldava kƤitumise pƤrast. Lapsevanemalt ootan, et kodutƶƶ oleks tehtud. See tƤhendab, et laps on aru saanud, millise kohustuse ta endale vƵtab. Et selgeks on Ƶpitud ā€œtereā€ ja ā€œhead aegaā€ ja kella tundmine. Ja loomulikult teistest lugupidamine.

Kas muusikakoolis Ƶpitu tuleb kasuks tantsu Ƶpetamisel?

Loomulikult. Noodilugemise- ja pillimƤnguoskus on olemas. See annab vƵimaluse vajalikud viisijupid klaveril Ƥra mƤngida ja selgeks Ƶppida. Head asjad on vanad asjad. Aga nendel ei ole alati fonosid. Siis tulebki ise viisi veeretada. VƤikeste lastega materjali Ƶppides kasutan laulmise varianti palju.

Kuidas tans kooli peaks jƵudma?

Kindlasti on üks vƵimalus rütmikatund. Ma nƤen selle tunni olulisust oma lasteaia laste pealt. Ühed saavad üks kord nƤdalas rütmikat, teised kaks korda. Vahe on tuntav. Aga vanematele lastele…Ma ei oska kohe ƶelda. VƵib-olla valikainena. Mul on üks meeldiv kogemus vƤikesest Lauka koolist, kus ma kƤisin mƵned aastad tagasi jƵulude eel seltkonna tantsu Ƶpetamas. Seal oli rohkem poisse kui türukuid. Noored oli tahtmist tƤis. MƵni tants lƤks hƤsti peale, mƵni ei tundunud neile huvitav. Peab leidma selle vaatenurga, kuidas neile lƤheneda. Kuid ega tantsuƵppimine pole ainult sammu Ƶppimine. See Ƶpetab kƤitumist. On tƤhtis, et noored Ƶpiksid üksteisest lugu pidama, olema viisakad.

Sinu praegused koosseisud on valdavalt tüdrukute rühmad. Sul olid algul poisid ka. Kuhu nemad kadusid?

Ma arvan, et sõprade mõju oli suur. Kuni esinemiseni käisid hoogsalt. Esinema tulid ka veel õhinal. Pärast seda kadusid. Ma olen kaks aastat välja kuulutanud uue vastuvõtu rühmadesse nii tüdrukutele kui poistele, kuid tulemuseks mõlemal aastal üks poiss. Ma arvan, et hästi suur on lapsevanema roll. Kahjuks on palju just meeste seas seda suhtumist, et tantsimine pole meeste asi. Ja seda sisendatakse ka lastesse . Aga tantsida saab ka mehelikult, galantselt. Seda tuleb lihtsalt õppida. Ja varakult alustada. Oktoobris oli meil saarel külas tantsuansambel Sõleke, kus tüdrukute kõrval tantsimas nii nooremad kui vanemad poisid. Pärast seda kuulsin, kui vaimus olid just poisid laval nähtust.

Kas tantsuƵpetaja tƶƶ toob leiva lauale?

Praegu küll. Kui konkurents suureneb, siis ei. Aga tööd ma ei karda.

Tantsude tegemine. Tiinat ennast on ka üllatanud, kuidas ta on lahti läinud. Pedagoogilises Ülikoolis õppides tulid omaloomingulised numbrid väga raskelt. Aga viimase kahe ja poole aastaga on loonud ja selgeks õpetanud kokku 21 tantsu , mis on kõik ka praegu repertuaaris.
Lisaks vƤikesed tantsukesed lasteaialastele ja neid tuli 10…

Kuidas sa lood? Kas enne on olemas muusika ja siis liikumine vƵi vastupidi?

Üks minu peamisi loomisviise on, et kui muusika on juba leitud ja kƵrvus kƵlisemas, siis liigutused tantsule mƵtlen vƤlja ilma muusikalise taustata. Lihtsalt omas peas kas jalutades vƵi uinudes ja alles siis hakkan katsetama kas muusikasse ka sobib. Nii oli see ka Koolitantsu finaali pƤƤsenud tantsuga Sunrise (hiinapƤrane lugu lehvikutega). Kuulsin muusikat ja kohe hakkasid silmade ees kujundid liikuma- sinna ring, sinna kaar, sinna viirg. Vaatasin fotosid Hiina kostüümidest ja tantsupoosidest. See aitas tantsus teemat sƤilitada. Nii et see on tulnud lihtsalt. Ja see on ka tƶƶ, millega ma ise kƵige rohkem rahul olen. Ta on aastaaega minuga olnud. Kohe pƤrast eelmist koolitantsu tuli see tahtmine. Hakkasin lehvikuid otsima ja kui neid kuidagi ei leidnud, siis vahepeal oli ka hirm, et jƤƤbki Ƥra. Peale selle veel ehmatas veidi muusika pikkus- 4 minutit ja 45 sekundit… Aga lƵppkokkuvƵttes sündis see kƵigest 1,5 tunniga praamis Rohuküla ja Heltermaa vahel.

Kuidas sinu pere sinu tantsude loomisse suhtub?

Lapsed saavad vahel kaasa tantsida. Hoian neid süles kui harjutan. Kevadel kui ilmad soojemad, siis proovin õues uusi liikumisi. Isa ikka ütleb, et naabrid vaatavad, et mul on opakas tüdruk, kes kogu aeg tantsib. Ja kui vend juhtub sel ajal kodus olema kui ma mõnda liikumist harjutan, siis talle meeldib väga vaadata, mida ma teen.

Kostüümide otsimine.Ā NƤen Tiinat kultuurimajas tihti riidepampudega. Sageli Ƶnnest sƤrades, et sai jƤlle midagi pƵnevat…

Kust sa kostüümid hangid?

Eks ikka ā€œteise kƤiguā€ riiete poodidest. Ma olen seal alaline klient juba. Ja olen vƤga Ƶnnelik, et selline vƵimalus üldse olemas on. MƵnikord saab sealt lausa mitmekümne kaupa kas seelikuid vƵi veste vƵi pluuse.Ja siis veel head kangaleiud vƵi mƵni lisand juba olemasoleva kostüümi juurde. Loomulikult kasutan ka Ƶmbleja abi, kes aitab otsida nƵudlikumat kangast, soovitud esinemisriided valmis Ƶmbleb vƵi kohendab.

RƤƤgi mƵnest toredast otsimisest-leidmisest!

KƵige meeldejƤƤvam kostüümiotsing on jƤllegi seotud ā€œSunrisegaā€. Idee oli, aga lehvikuid mitte ja otsingud mƶƶda Tallinna poode tulemusi ei andnud. Juba peaaegu pidin laskma Taist tuttaval meesterahval tuua, mille peale tema küsis, et kas see on selline asi, mis kƤib sedasi lahti ja tuult lehvitatakse. Siiski lƤksin enne KƤrdlasse Kunstika poodi küsima, et Ƥkki saab nende kaudu kuskilt tellida. Minu rƵƵmuks ütles perenaine, et nendel tagaruumis vedelevad ühed reklaamlehvikud, et kui sulle need sobivad, siis vƵid kƵik endale saada. Muidu mƵtlesime need prügimƤele saata. Kus hƤda kƵige suurem, seal abi kƵige lƤhem! Minu rƵƵmĀ oli suur ja otsimine tasus vaeva.

Nüüd kukkus mulle sülle juhuslikult suur valge krinoliin, mis on justkui rusikas silmaauku tulevase Koolitantsu tarvis. Ma polnud veel kostüümi otsimagi hakanud!.

Kas mõni tantsunumber sünnib ka kostüümi pärast?

Ja muidugi. Praegugi on jƤrg ees.

 

Esinemised.Ā Hooaeg 2006/2007tƵi kaasa 42 esinemist. Tantsitud on nii lumel kui jƤƤl, murul kui asfaldil, Ƶues kui toas…

Mis on 2007.a. kƵige eredamalt meeles?

Koolitantsu finaali pääsemine muidugi. See tähendas küll lisaproove ja kaks korda saarelt väljaskäimist (poolfinaal ja finaal),kuid oli seda väärt. Suurepärane kogemus ja suurepärane tulemus. Veel vahvam oli see, et sügisel sain oma numbrit Tallinna Ülikooli tudengitele õpetamas käia.

Aga X Noorte Tantsupidu? Olid oma suurte vƵimlejatega seal.

Olen nƤinud tantsupidu igaks küljest. 1987.a.oli minu esimene tantsupidu tantsijana. Olen osalenud peol nii rahvatantsijana, vƵimlejana kui maskotina ja sel aastal siis ka Ƶpetajana. Ja rühmad on ka vƤga erinevad olnud – lasterühm, A-,B-,D-segarühm, valikrühm, vƵimlemisrühm.

ƕpetajana tantsupeol olla oli vƤga huvitav kogemus ja hoopis teistsuguse pilguga sai pidu nƤhtud. Ka see Ƶpetajate suhtlemine omavahel kas vƵi maakonna siseselt ja vƤljakul teiste Ƶpetajatega on sellise mƵnusa auraga. Mul olid suured tüdrukud, kelle jƤrgi polnud vaja valvata. Nii oli endal vƤheke vabadust ringi vaadata ja meluga kaasa minna. See on hea ja uhke tunne, kui omad lapsed on platsil ja kƵrvalt nƤed, et oled oma tƶƶd hƤsti teinud. Kuigi ei saa salata, ise oleks tahtnud ka platsil olla. Aga see tantsupeo vaim, olgu ma siis tantsija, Ƶpetaja vƵi maskott, on ikka üks ja see sama.

Kuidas need kavad olid? Seda pilvede kava oli mƵne Ƶpetaja arvates kole igav Ƶppida?

Oligi. See number oli raske Ƶppida. Oli selline aeglane ja ühe rühma esitus ei tulnud kƵne allagi. Ikkagi massikava. Esimene positiivne sƵnum oli see kui ülevaatajatelt kiita saime, et Hiiumaa kaks rühma olid vabariigis ühed vƤhesed, kes suutsid kava ilusasti muusikasse Ƶppida. Aga see, mis sündis vƤljakule – no see oli vƵrratu! Tagasiside peo kohta on olnud ainult positiivne ja erilise kiituse osaliseks said just vƵimlejad.

Kas rahvatants praegu sind ei kƶida?

Kƶidab! Tahaks vƤga tantsida, kuid pean endale aru andma, kuidas minu ajaressurss on. KƵik vƵimalused tantsu vaadata kasutan Ƥra..

Pead sa oluliseks, et meie noor teaks midagi oma rahvatantsust?

Loomulikult pean oluliseks. Noortega suheldes olen märganud, et on suur vahe, kes midagi teavad omakultuurist ja kes midagi ei tea. Selles on väga suur kasvatuslik element sees. Mu oma tüdrukutele meeldib kõige rohkem tantsida muidugi Sunrise, kuid teisele kohale sätivad nad eestiainelise numbri.

 

AitƤh, Tiina! Toredaid tantsujalakesi Sulle ka edapidiseks!

 

Helle-Mare KƵmmus

Hiiu mk. Rahvakultuuri spetsialist

Scroll to Top